مرکز خدمات کارآفرینی آریانا

مستقر در پارک علم و فناوری

15 قدم اساسی برای ایجاد کسب و کار های کوچک

15 قدم اساسی برای ایجاد کسب و کار های کوچک
کارآفرینی و ایجاد یک کسب و کار تازه، یکی از ارزشمندترین و تاثیرگذارترین کارهایی است که می‌توانیم در طول زندگی خود انجام دهیم با آریانا همراه باشید تا باهم این 15 قدم را برسی کنیم.

راه انداختن یک کسب و کار جدید نه تنها برای خود ما منافع مادی فراوانی دارد، بلکه برای چند نفر دیگر، موقعیت‌های شغلی مختلفی فراهم می‌کند.

البته همواره کارآفرینی به معنای اشتغال‌زایی نیست. داشتن دانش در مورد تفاوت‌های اشتغال‌زایی با کارآفرینی خود می‌تواند به روند کارآفرینی کمک بسیار زیادی کند.

در دنیای امروز کارآفرینی یکی از ارزشمندترین اقداماتی است که در فضای کسب و کار انجام می‌شود. آشنایی با روند کارآفرینی به افراد مختلف کمک می‌کند تا در این مسیر ارزشمند قدم بگذارند.

گام‌هایی برای کارآفرینی
آن‌چیزی که باعث تفاوت کارمند و کارآفرین می‌شود، عملکرد و طرز فکر آنها است.

بسیاری از ما در طول زندگی به فکر ایجاد کسب و کارهای تازه می‌افتیم ولی تعداد کمی موفق می‌شوند که به این خواسته خود، جامه عمل بپوشانند.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد از این کار دست بکشند، این است که با مقدمات و اصول اولیه کارآفرینی آشنا نیستند. کارآفرینی برای بسیاری از افراد کاری بزرگ جلوه می‌کند که نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار زیادی دارد. این در حالی است که برای کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک، نیازی به سرمایه‌های هنگفت نیست.

در ادامه، ۱۵ گام برای کارآفرینی و ایجاد یک کسب و کار تازه را عنوان می‌کنیم.

 

۱. ایده، تصورات و چشم‌اندازهای خود را بنویسید

اگر چشم‌اندازی برای کسب و کار و زندگی خود در نظر نگیرید، هرگز در کسب و کار و زندگی موفق نمی‌شوید.

با وجود اینکه ممکن است نتیجه کسب و کارتان با آنچه که در ابتدا فکر می‌کنید، بسیار متفاوت باشد؛ ولی در نظر گفتن یک چشم‌انداز، برای شروع یک کسب و کار، بسیار مهم و ضروری است.

البته توجه کنید که در نظر داشتن چشم انداز اصلا کافی نیست. حتما باید هرچه که در مورد ایده و چشم انداز کسب و کار خود دارید را روی کاغذ بیاورید.

دقت کنید! روی کاغذ، یعنی حتی روی لپ تاپ نیز آن را نگهداری نکنید! اگر بتوانید با قلم بر روی کاغذ بنویسید فوق العاده است؛ قلم معجزه می کند. اما در صورتی که نمی خواهید دست نویس بنویسید، بعد از تایپ حتما آن را پرینت بگیرید و در جایی نگهداری کنید.

مرور این کاغذ در طول مسیر کارآفرینی به شما کمک خواهد کرد.

۲. برای کسب و کار خود برنامه‌ریزی کنید

قبل از شروع هر کسب و کاری، ابتدا باید به خوبی در مورد آن فکر کنید و یک برنامه دقیق داشته باشید.

این برنامه شامل اهداف، استراتژی‌ها و حتی مسائل مالی مرتبط با کسب و کار است. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که ایده‌ شما قابل اجرا است، آیا نیازی را از کسی برطرف می‌کند، آیا مورد استقبال قرار می‌گیرد و مسائلی از این دست.

مطلب مرتبط : 12 ویژگی افراد موفق در مسائل مالی

عجله نکنید. کارآفرین‌های موفق عموما صبور هستند. سعی کنید تا جای ممکن برنامه دقیقی تهیه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. هرچه برای برنامه ریزی روند کار وقت بگذارید، احتمال موفقیت شما افزایش پیدا می کند.

 

۳. در مورد بازار تحقیق کنید

کسب و کار شما بدون تردید مورد توجه همه قرار نمی‌گیرد و متعلق به قشر و گروه خاصی است که «بازار هدف» نام دارند.

قبل از شروع هر کاری باید بازار هدف خود را بشناسید، در مورد آن تحقیق کنید و ویژگی‌های مختلف آن را بررسی کنید. باید بررسی کنید که آیا در بازار مورد نظر، محصولی که در نظر دارید، تقاضا دارد یا خیر.

آیا محصولی که قصد تولید آن را دارید، می‌تواند قبل از ارائه به بازار، تغییراتی پیدا کند که بیشتر مورد توجه بازار قرار بگیرد؟

به این فکر کنید که آیا مشتریان شما به این محصول، هر روز نیاز دارند یا اینکه بدون آن هم می‌توانند به راحتی زندگی کنند.

اگر در مورد مشتریان و تقاضای آنها هیچ اطلاعاتی ندارید و مطمئن نیستید، بهتر است که کار را شروع نکنید. در اولین فرصت ممکن اطلاعات لازم را به دست بیاورید و سپس برای هر کاری اقدام کنید. شما باید پرسونا مخاطب خود را بشناسید.

پرسیدن چنین سوال‌هایی به شما کمک می‌کند که بفهمید هدفی که در سر دارید، چقدر درست و قابل ارائه است.

این مرحله گرچه وقت‌گیر و کسل‌کننده است، مهم‌ترین مرحله قبل از شروع هر کسب و کار است. باید آن را جدی بگیرید و عمیقا به آن توجه کنید. یکی از دلایلی که باعث شکست بسیاری از کسب و کارها می‌شود، چشم‌پوشی از این گام مهم است.

برای تحقیق کردن، علاوه بر منابع اطلاعاتی می‌توانید از دوستان و خانواده‌ خود هم کمک بگیرید. به خصوص اگر محصولی دارید که عمومی‌تر است و با زندگی روزمره‌ مردم در ارتباط است.

 

۴. بودجه کسب و کارتان را تامین کنید

برای راه‌اندازی یک کسب و کار موفق به بودجه اولیه نیاز دارید و مقدار آن، به کاری که شروع می‌کنید بستگی دارد.

اگر پس‌انداز شخصی دارید، راحت می‌توانید کاری را شروع کنید ولی اگر بودجه‌ اولیه را نتوانید از پس‌انداز خودتان تهیه کنید، باید به فکر روش‌های دیگر برای تامین مالی باشید.

بیشتر بخوانید: روش‌های تامین مالی شرکت‌ها

در این شرایط، انتخاب‌های متعددی پیش روی شما است. یکی از آنها این است که یک شریک و حامی مالی پیدا کنید که روی کسب و کار شما سرمایه‌گذاری کند. در مقابل، بخشی از سود کسب و کارتان را به حامی مالی می‌دهید.

برای اینکه حامی مالی پیدا کنید، باید واقع‌بین باشید. در مورد کسب و کارتان و سودی که دارد، با دیگران صادق باشید.

روش دیگر، دریافت وام‌های خوداشتغالی و کارآفرینی است. البته موقع دریافت وام‌ها، بی‌گدار به آب نزنید و محاسبه کنید که قسطی که باید پرداخت کنید از سود کسب و کارتان بیشتر نباشد.

 

۵. پروفایل شرکت را تهیه کنید

اگر تصمیم دارید که یک برند موفق بسازید، باید یک پروفایل قوی داشته باشد.

پروفایل شرکت به مشتریان و سرمایه‌گذراران توضیح می‌دهد که داستان کسب و کار شما چیست، چرا منحصربه‌فرد هستید، چرا باید به شما اطمینان کنند و شما چطور به آنها برای حل یک مشکل یا بهره‌مندی از یک خدمت، کمک می‌کنید.

با توجه به پروفایل‌تان باید از متن و قالبی استفاده کنید که توجه مشتریان و سرمایه‌گذاران را جلب کند. مثلا اگر قرار است پروفایل شرکت را در سایت خود قرار دهید، باید از ذکر حقایق و آمار و ارقام، خودداری کنید.

در عوض، برای ارائه‌ پروفایل شرکت به سرمایه‌گذاران، باید مجموعه‌ای از افتخارات، آمار و ارقام و دستاوردهای خود را عنوان کنید.

اینکه چه اطلاعاتی را در کجا منتشر کنید بسیار مهم است. به ویژه در دنیای امروز عدم توجه به چنین نکاتی ممکن است به راحتی کسب و کار شما را دچار چالش کند.

 

۶. برای برند‌تان بازاریابی کنید

برای برند خود باید یک استراتژی بازاریابی قوی داشته باشید. بدون استراتژی، برندتان موفق نخواهد شد.

یکی از مهم‌ترین مراحل بازاریابی این است که ابتدا، شیوه‌ بازاریابی مناسب و موثر برای کسب و کارتان را پیدا کنید.

مثلا اگر کسب و کار شما محصول و خدمتی را به نسل جدید ارائه می‌کند، بهترین وسیله برای بازاریابی، حضور در شبکه‌های اجتماعی است. ولی اگر محصولات و خدمات شما، بیشتر مورد توجه سالمندان قرار دارد، بهتر است که تبلیغات در تلویزیون و رسانه‌ها را مد نظر قرار دهید.

آنچه که مهم است، این است که شیوه‌ بازاریابی را با توجه به کسب و کار و با توجه به مخاطبان‌تان انتخاب کنید تا موثر باشد. در هر صورت استفاده از رسانه های دیجیتال را فراموش نکنید. بازدهی تبلیغات در شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر از تبلیغات محیطی و تلویزیونی است.

 

۷. خطرات را بشناسید

وقتی کسب و کار خود را شروع می‌کنید، باید آماده پذیرش ریسک‌ها و چالش‌های متعددی باشید.

مثلا درآمد کم در ابتدای کار، احتمال شکست و حتی بیماری‌های مختلف جسمی و روحی به دلیل غرق شدن در کار.

البته غیر از خطرات و مشکلات، همیشه باید نقاط مثبت را هم ببینید. اگر کسب و کارتان بگیرد، از نظر مالی و حتی روحی، شرایط خوبی پیدا می‌کنید که به مراتب بهتر از کار کردن برای دیگران است. علاوه بر این می توانید برای بسیاری از افراد ایجاد شغل کنید.

در واقع علاوه بر جنبه‌های منفی، همیشه جنبه‌های مثبت را هم در نظر بگیرید تا برای ادامه‌ مسیر، انگیزه داشته باشید.

 

۸. برای آموختن هزینه کنید

 

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تحصیل و یادگیری، برای راه‌اندازی یک کسب و کار، لازم نیست و فقط داشتن پول، کفایت می‌کند. در حالی که این طرز فکر، کاملا اشتباه است.

برای اینکه هر کسب و کاری را راه بیاندازید باید با آن آشنایی داشته باشید. به غیر از اطلاعات تخصصی مرتبت با آن شغل، اطلاعات دیگری مثل راه و رسم مدیریت یک سازمان نیز به داشتن یک کسب و کار موفق، کمک زیادی می‌کند.

قبل از اینکه هر کاری را سرخود و بدون آگاهی شروع کنید، ابتدا دانش و آگاهی لازم برای آن را کسب کنید.

سطح علمی و آگاهی خود را می‌توانید در طول زمان ارتقاء دهید و برای شروع کار، داشتن اطلاعات اولیه، کافی است. هرگز از یاد گرفتن، دست نکشید.

برای اینکه کسب و کار موفقی داشته باشید برای یادگیری و به‌روز کردن اطلاعات خود هزینه کنید. این هزینه‌ها را هزینه‌های بیهوده ندانید؛ بلکه به آنها، به چشم نوعی سرمایه‌گذاری نگاه کنید.

 

۹. مهارت‌های لازم را کسب کنید

هر کسی می‌تواند کسب و کاری را شروع کند ولی کسی موفق می‌شود که مهارت‌های لازم را داشته باشد یا کسب کند.

مثلا مهارت‌هایی مثل برقراری ارتباط، مدیریت و… از جمله مهارت‌هایی است که کارآفرین موفق به آن نیاز دارد. علاوه بر این، به مهارت‌های پیچیده‌تری هم ممکن است با توجه به نوع کسب و کار، نیاز داشته باشید. مثلا مهارت‌های مرتبط یا آی‌تی یا بازاریابی دیجیتال.

 

۱۰. تطابق‌پذیر باشید

یکی از ویژگی‌های کارآفرین موفق، تطبیق‌پذیری و سازگاری است.

برای داشتن یک تجارت موفق، باید قابلیت این را داشته باشید که در طول مسیر، بارها استراتژی‌های غیرموفق را تغییر دهید. باید بتوانید راه‌حل‌های سریع برای مشکلات مختلف پیدا کنید. باید بتوانید با به کار بردن تدبیرهای مختلف، شرکت و کارکنان آن را از شرایط سخت رهایی دهید.

اگر نتوانید با مشکلات سخت کنار بیایید و آنها را حل کنید، نمی‌توانید سازمان و کسب و کار خود را مدیریت کنید و چاره‌ای جز قبول شکست ندارید.

همواره برای شرایط سخت آماده باشید، به راه‌حل‌های جدید بیاندیشید و در صورت لزوم، استراتژی‌های خود را تغییر دهید.

 

۱۱. سیستم پشتیبانی عالی داشته باشید

مالک یک کسب و کار موفق بودن، استرس‌های زیادی دارد. به همین دلیل، شما به یک سیستم پشتیبانی عالی نیاز دارید که بتواند به شما کمک کند.

شما باید بتوانید در شرایط مختلف، به این گروه اطمینان کنید و نظرات آنها را بپرسید. این سیستم پشتیبانی ممکن است به شکل‌های مختلفی وجود داشته باشد. مثلا یک شریک خوب.

این فرد یا سیستم! باید بتواند در شرایط حساس، مشاور خوبی باشد و پاسخ‌هایی عاقلانه و منطقی به سوال‌ها و مشکلات پیدا کند. در نتیجه این فرد یا نرم افزار یا گروهی از کارمندان را هرچه سریعتر مشخص کنید.

 

۱۲. خودتان را به چالش بکشید

اگر می‌خواهید یک کارآفرین موفق باشید باید خودتان را به چالش بکشید و از محدوده‌ راحتی‌تان خارج شوید.

همیشه موفقیت‌ها خارج از محدوده‌ راحتی اتفاق می‌افتند. یکی از بهترین نمونه‌های کارآفرین‌های موفقی که خود را به چالش کشیدند، مارک زاکربرگ است. او با راه‌اندازی فیس‌بوک، به موفقیتی عظیم دست پیدا کرد ولی دست از تلاش نکشید و به دنبال امتحان کردن کانسپت‌ها و چالش‌های جدید است.

به عنوان یک کارآفرین، باید برند و محصولات خود را توسعه دهید و به دنبال پاسخی برای مشکلات و نیازهای جدید باشید. کارآفرین اگر لحظه ای دست از تلاش بردارد، کسب و کار خود را به سمت شکست سوق داده است.

هر روز و هر ساعت برای بهبود و پیشرفت کسب و کارتان تلاش کنید. چالش های جدید بسازید و راهکارهای مختلف را امتحان کنید. مطمئن باشید راهکارهای خوبی برای پیشرفت پیدا می کنید.

 

۱۳. اهداف‌تان را در نظر بگیرید

برای اینکه کسب و کار موفقی داشته باشید باید اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت در نظر بگیرید و سپس برای رسیدن به آن تلاش کنید.

تعیین کردن هدف، نه تنها شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهد، بلکه موقعیتی فراهم می کند که از طریق آن می‌توانید میزان تلاش و موفقیت خود را بسنجید و مشکلات را شناسایی کنید.

هم اهداف کوتاه‌مدت و هم اهداف بلندمدت، برای موفقیت کسب و کار شما ضروری هستند. اهداف کوتاه‌مدت باعث می‌شوند که مشکلات شرکت و مجموعه‌ زیر نظر خود را کشف کنید و اهداف بلند مدت، شوق و انگیزه‌ تلاش کردن را به شما و کارکنان‌تان می‌دهد.

توجه داشته باشید که اهداف کوتاه مدت باید کاملا در راستای اهداف بلندمدت باشد. در نتیجه سعی کنید بهترین اهداف مرتبط با کسب و کار خود را مشخص کنید.

 

۱۴. افراد باهوش و بامهارت را به کار بگیرید

یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی یک کسب و کار، به کار گرفتن افراد باهوش و ماهر است. برای اینکه کارآفرین موفقی باشید، ابتدا باید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.

در جایی که ضعف دارید، از حضور نیروهای متخصص و توانمند استفاده کنید. باید از کسانی در کار خود بهره ببرید، که حرفی برای گفتن دارند و زمانی که به کمک نیاز دارید، کمک‌های زیادی از دست‌شان برمی‌آید.

علاوه بر این، نیروهای متخصص و ماهر، تاثیرگذاری بیشتری در رشد هر چه‌ سریع‌تر شرکت و کسب و کار شما دارند.

 

۱۵. حضور در دنیای آنلاین

این روزها اینترنت نقش بسیار پررنگی در زندگی ما بازی می‌کند. تقریبا همه کسب و کارها سعی می‌کنند در اینترنت و فضای آنلاین حضور داشته باشند.

همه‌ ما برای اینکه در مورد موضوع و برندی، اطلاعات پیدا کنیم، اولین منبعی که در اختیار داریم، اینترنت است. در این شرایط، اگر شما در فضای آنلاین حضور نداشته باشید، از رقبای خود عقب می‌مانید و با آنها فاصله می‌گیرید.

برای اینکه حضور موثر و فعالی در اینترنت داشته باشید، باید اصول و قواعد آن را بدانید. بازاریابی اینترنتی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، دو نمونه از روش‌های بازاریابی است که می‌توانید برای کسب و کارتان از آن استفاده کنید. البته نوع بازاریابی را باید با توجه به نوع کسب و کارتان مشخص کنید.

اگر قرار است یک سایت اطلاع‌رسانی داشته باشید، باید محتوای مفید و مناسبی برای آن تهیه کنید تا در نتایج جست‌وجوی گوگل، جایگاه بهتری داشته باشید. اگر می‌خواهید در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید، باید پست‌های جذاب برای آن تهیه کنید و در مجموع، بازاریابی محتوایی را جدی بگیرید.

 

آیا این 15 گام برای کارآفرینی کافی است؟

این ۱۵ مرحله، مهم‌ترین مراحلی است که قبل از راه‌اندازی یک کسب و کار و در ابتدای آن، باید مورد توجه قرار دهید.

کارآفرینی و ایجاد یک کسب و کار تازه، به همین مراحل محدود نمی‌شود. بعد از شروع کار، تازه مهم‌ترین مراحل آن شروع می‌شود که عبارت‌ است از مدیریت کسب و کار.

مدیریت کسب و کار، یک مهارت پیچیده و مهم است که به دانش و آگاهی‌های بسیار زیادی نیاز دارد. به خصوص اگر کسب و کاری بزرگ داشته باشید، به تنهایی از پس این کار بر نمی‌آیید. ولی اگر یک کسب و کار کوچک و محلی راه‌ انداخته‌اید، با در نظر داشتن چند نکته، می‌توانید کسب و کارتان را مدیریت کنید و رونق ببخشید.

نکته‌هایی در مورد مدیریت کسب و کارهای کوچک
داشتن یک کسب و کار اختصاصی، بدون دردسر و سختی نیست ولی قطعا ارزش وقت‌ گذاشتن و تلاش کردن دارد.

به عنوان یک کارآفرین، شما آزادی عمل بیشتری دارید، در کار خود انعطاف‌پذیری بیشتری خواهید داشت و می‌توانید چند نفر دیگر را هم به کار بگیرید.

حتما می‌دانید که این کار، اصلا ساده نیست. با آگاهی از همه سختی‌ها و مشکلاتش باید این کار را شروع کنید. بعد از شروع هر کار، باید برای ارتقای آن تلاش کنید. ارتقای کسب و کار، به رشد و پیشرفت روزافزون شما و کارمندان‌تان منجر می‌شود.

برای مدیریت یک کسب و کار کوچک، باید این نکته‌ها را در نظر بگیرید و به آنها عمل کنید.

هدف‌گذاری
همانطور که در مرحله‌ قبل مشاهده کردید، تعیین کردن هدف یکی از مهم‌ترین مراحل شروع یک کسب و کار است.

اما هدف‌گذاری و تعیین هدف‌های کوتاه‌مدت و بلند مدت، فقط مختص ابتدای مسیر نیست و در تمام طول حیات یک کسب و کار باید برای هدف‌گذاری تلاش کنید.

مجموعه‌ای که با هدف پیش می‌رود، به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا می‌کند. هدف، باعث ایجاد انگیزه می‌شود.

مدیر یک مجموعه و کارکنان آن، با کمک همین هدف‌های کوچک و بزرگ است که می‌توانند عملکرد خود را ارزیابی کنند، نقطه‌های ضعف و قوت را بشناسند و هم سو با هم، به سوی پیشرفت، گام بردارند.

برای اینکه فرصت خود برای پیشرفت را افزایش دهید، هدف‌های مختلفی در نظر بگیرید و آنها را واضح و کامل، شرح دهید.

همچنین مشخص کنید که قرار است چطور به آن اهداف دست پیدا کنید. اهداف واقع‌گرایانه تعیین کنید و برای آنها محدوده‌ زمانی مشخص کنید.

اهداف را به دسته‌بندی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت تقسیم کنید.

اهداف کوتاه‌مدت
همانطور که از اسم آن پیدا است، اهداف کوتاه‌مدت باید در محدوده‌ زمانی کوتاهی به انجام برسند. این مدت زمان حدودا یک تا دو ماه است. شرح این اهداف، بسیار راحت‌تر است. برای کسب و کارهای کوچک، این اهداف بسیار حیاتی است.

 

اهداف بلندمدت
این اهداف در بازه‌های زمانی یک یا چند ساله باید به انجام برسند. شرح دادن آنها سخت‌تر است و حتی ممکن است در طول زمان، با توجه به شرایط کمی تغییر کنند.

 

مدیریت مالی
یکی از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت یک کسب و کار، مدیریت مالی است. در این بخش، مدیر یک مجموعه باید اولویت‌های مادی شرکت را دسته‌بندی کند و تمرکز بیشتری روی مسائل مهم‌تر داشته باشد.

این بخش از کار، به دانش اولیه و مهارت کافی در مورد مدیریت مالی نیاز دارد. اگر صاحب یک کسب و کار، توانایی لازم برای اداره‌ این بخش را ندارد، بهتر است که از کمک افراد متخصص استفاده کند.

 

برنامه‌ریزی
داشتن برنامه‌ریزی دقیق و منظم و در اختیار داشتن کنترل امور، نه تنها در مدیریت کسب و کار بلکه در تمام مراحل زندگی، بسیار لازم و حیاتی است.

همه فعالیت های شرکت و مجموعه‌ای که با آنها کار می‌کنید باید ثبت و سازماندهی شوند. عملکرد کارکنان باید با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و اهداف در نظر گرفته شده، ارزیابی شود.

حتما در برنامه روزانه خود، زمانی را برای رسیدگی به مسائل مالی و برنامه‌ریزی‌های آینده، در نظر بگیرید.

این کار در کسب و کارهای کوچک، به مراتب سخت‌تر است. چون در کسب و کارهای بزرگ، افراد مختلفی مسئولیت‌های متعدد را بر عهده می‌گیرد ولی در کسب و کارهای کوچک، معمولا همه کارها بر دوش یک نفر است. بنابراین ممکن است رسیدگی دائم به برنامه‌ریزی‌ها و امور مالی، گاهی پشت گوش انداخته شود.

 

استفاده از ابزارهای مناسب
ابزارهای مختلفی وجود که این روزها برای مدیریت کسب و کارها از آنها استفاده می‌شود. استفاده از این ابزارها، برای مدیریت بهتر کسب و کارها به شما کمک می‌کند.

مثلا برنامه‌ها و نرم‌افزارهایی که برای مدیریت امور مالی ساخته شده است، می‌تواند برای یک کسب و کار کوچک، کار یک حسابدار را انجام دهد.

برنامه‌هایی برای مدیریت ساعت کار، رصد میزان فروش، مدیریت تراکنش‌ها و… وجود دارد که استفاده از آنها، کارتان را بسیار راحت‌تر می‌کند.

 

پذیرفتن مسئولیت‌ها
به عنوان مدیر یک کسب و کار، باید بسیاری از مسئولیت‌های مهم مجموعه را بر عهده بگیرید. مدیریت هزینه‌ها، پرداخت بدهی و مالیات، پرداخت اقساط وام‌ها و مدیریت ارتباط با سرمایه‌گذاران، از وظایف شما است.

این‌ها وظایفی است که باید خودتان انجام دهید یا نظارت مستقیم روی آن داشته باشید. البته وظایفی سنگین و گاهی کسل‌کننده به نظر می‌رسند ولی برای ادامه‌ حیات و ارتقای کسب و کار شما، بسیار اهمیت دارند.

 

استفاده از توصیه متخصصان
یک کارآفرین خوب، می‌داند که همواره باید در جهت افزایش دانش و مهارت‌های خود تلاش کند. با خواندن مقالات و کتاب‌ها می‌توانید دانش خود را در مورد مدیریت و حسابداری افزایش دهید.

از روش‌های مختلفی برای افزایش دانش و مهارت خود می‌توانید استفاده کنید که عبارت‌اند از شرکت در دوره‌های آموزشی، گوش دادن به پادکست‌ها، خواندن کتاب‌ها و مجلات با موضوع مدیریت، شرکت در همایش‌ها و…

با مشورت متخصصان، می‌توانید چیزهای زیادی در مورد مدیریت کسب و کار، یاد بگیرید. توصیه‌های متخصصان را بشنوید و آنها را به کار ببرید. به تجربه و دانش آنها اطمینان کنید.

حتی شاید لازم باشد که استراتژی و روند کاری شرکت خود را به کلی تغییر دهید. از تغییرات نترسید و به متخصصان، اعتماد کنید.

 

آنالیز رشد
شاید فکر کنید که رشد و ارتقای سریع، برای یک کسب و کار کوچک، بسیار خوب و لازم است. در صورتی که معمولا صاحبان کسب و کارهای کوچک، که با موفقیتی ناگهانی مواجه می‌شوند، از پس مسئولیت‌های بیشتر بر نمی‌آیند.

به همین دلیل است که آنالیز رشد، یکی از مهم‌ترین مراحل مدیریت کسب و کار است. با ارزیابی میزان پیشرفت خود، می‌توانید خودتان را برای آینده آماده کنید. می‌توانید همیشه برای تامین منابع لازم، برنامه‌ریزی قبلی داشته باشید.

رشد کردن یک کسب و کار، به معنای ایجاد مسئولیت‌های جدید و مشکلات جدید است. باید برای پذیرش مسئولیت‌ها و حل کردن مشکلات، آماده باشید.

 

کنترل هزینه‌ها و بدهی‌ها
همیشه باید توجه داشته باشید که درآمد کسب و کار باید از بدهی‌ها و هزینه‌های آن بیشتر باشد. برای پرداخت بدهی‌ها، ابتدا باید اولویت‌ها را در نظر بگیرید.

مثلا، حقوق و دستمزد کارکنان، همیشه مهم‌ترین هزینه‌ یک مجموعه اقتصادی است که باید در اولویت اول باشد. چون، کارکنانی که دستمزد کافی و به موقع نگیرند، مجموعه را ترک می‌کنند. پیدا کردن نیروهای متخصص، هزینه و زمان زیادی می‌خواهد.

بنابراین، به عنوان مدیر یک کسب و کار، اگر نیروی کار خوب و ماهری در اختیار دارید، باید او را راضی کنید تا در کنار شما باقی بماند.

 

سخن پایانی
مدیریت کسب و کارهای کوچک، دشواری‌های کمتری نسبت به کسب و کارهای بزرگ دارد ولی تقریبا از قواعد یکسانی پیروی می‌کند.

اگر دانش و آگاهی لازم برای مدیریت را ندارید، در اولین فرصت برای کسب آن، وقت بگذارید. یک کسب و کار، هر چقدر هم که کوچک باشد، به فردی نیاز دارد که جنبه‌های مختلف آن را بشناسد و بتواند به درستی هدایت کند.

منبع:بورسینس

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.